History of Educational Technology (Sejarah Teknologi Pendidikan)

History of Educational Technology

Beritags.net - Sejarah Teknologi Pendidikan. Tidak ada bukti bertulis yang dapat memberitahu kami dengan tepat siapa yang mencipta frasa teknologi pendidikan. Para pendidik, saintis dan ahli falsafah yang berbeza pada selang waktu yang berbeza telah mengemukakan definisi yang berbeza mengenai Teknologi Pendidikan. Teknologi pendidikan adalah proses pelbagai aspek dan bersepadu yang melibatkan orang, prosedur, idea, peranti, dan organisasi, di mana teknologi dari pelbagai bidang sains dipinjam sesuai dengan keperluan dan keperluan pendidikan untuk melaksanakan, menilai, dan menguruskan penyelesaian untuk masalah-masalah yang terlibat dalam semua aspek pembelajaran manusia.

Teknologi pendidikan, secara umum, telah melalui lima tahap.

Tahap pertama teknologi pendidikan digabungkan dengan penggunaan alat bantu seperti carta, peta, simbol, model, spesimen dan bahan konkrit. Istilah teknologi pendidikan digunakan sebagai sinonim untuk alat bantu audio-visual.

Tahap kedua teknologi pendidikan dikaitkan dengan 'revolusi elektronik' dengan pengenalan dan pembentukan perkakasan dan perisian yang canggih. Penggunaan pelbagai alat bantu audio-visual seperti projektor, tanglung sihir, perakam pita, radio dan televisyen membawa perubahan revolusi dalam senario pendidikan. Oleh itu, konsep teknologi pendidikan diambil dari segi instrumen dan peralatan canggih ini untuk penyampaian bahan pengajaran yang berkesan.

Tahap ketiga teknologi pendidikan dihubungkan dengan pengembangan media massa yang seterusnya membawa kepada 'revolusi komunikasi' untuk tujuan pengajaran. Instruksi Berbantukan Komputer (CAI) yang digunakan untuk pendidikan sejak tahun 1950-an juga menjadi popular pada era ini.

Tahap keempat teknologi pendidikan dapat dilihat oleh proses pengajaran secara individu. Penemuan pembelajaran yang diprogramkan dan pengajaran yang diprogramkan memberikan dimensi baru kepada teknologi pendidikan. Sistem pembelajaran kendiri berdasarkan bahan pengajaran kendiri dan mesin pengajaran muncul.

Konsep teknologi pendidikan terkini dipengaruhi oleh konsep kejuruteraan sistem atau pendekatan sistem yang memfokuskan kepada makmal bahasa, mesin pengajaran, arahan yang diprogramkan, teknologi multimedia dan penggunaan komputer dalam pengajaran. Menurutnya, teknologi pendidikan adalah cara yang sistematik untuk merancang, menjalankan dan menilai keseluruhan proses pengajaran dan pembelajaran dari segi objektif khusus berdasarkan penyelidikan.

Teknologi pendidikan semasa Zaman Batu, Zaman Gangsa, dan Zaman Pendidikan Zaman Besi, walaupun terdapat ketidakpastian mengenai asal usul istilah ini, dapat ditelusuri sejak zaman periodisasi sistem zaman tiga zaman prasejarah manusia; iaitu Zaman Batu, Zaman Gangsa, dan Zaman Besi.

Semasa Zaman Batu, pencucuhan api dengan menggosok batu, pembuatan pelbagai senjata dan perkakas buatan tangan dari batu dan latihan pakaian adalah beberapa perkembangan teknologi sederhana yang sangat penting. Sebilangan kecil orang Zaman Batu mengembangkan teknologi kapal kano pencari laut yang layak untuk berhijrah dari satu tempat ke tempat lain di seberang Laut, di mana mereka mengembangkan pendidikan informal pertama mereka mengenai pengetahuan tentang arus laut, keadaan cuaca, latihan pelayaran, astronavigasi, dan bintang peta. Pada zaman Zaman Batu kemudian (zaman Neolitik), untuk praktik pertanian, alat batu digilap dibuat dari berbagai batuan keras terutama dengan menggali terowong bawah tanah, yang dapat dianggap sebagai langkah pertama dalam teknologi perlombongan. Kapak yang digilap begitu berkesan sehingga walaupun selepas munculnya gangsa dan besi; orang menggunakannya untuk membersihkan hutan dan mendirikan pertanian tanaman.

Walaupun budaya Zaman Batu tidak meninggalkan catatan tertulis, tetapi bukti arkeologi membuktikan peralihan mereka dari kehidupan nomad ke penempatan pertanian. Alat kuno disimpan di muzium yang berlainan, lukisan gua seperti Altamira Cave di Sepanyol, dan seni prasejarah lain, seperti Venus of Willendorf, Mother Goddess dari Laussel, Perancis dll. adalah beberapa bukti yang memihak kepada budaya mereka.

Revolusi Neolitik Zaman Batu menjadi kemunculan Zaman Gangsa dengan perkembangan pertanian, peliharaan binatang, dan penerapan penempatan kekal. Untuk amalan ini, Zaman Gangsa lebih banyak mengembangkan peleburan logam, dengan tembaga dan gangsa kemudian, aloi timah dan tembaga, menjadi bahan pilihan mereka.

Orang Zaman Besi menggantikan gangsa dan mengembangkan pengetahuan mengenai teknologi peleburan besi untuk menurunkan kos sara hidup kerana perkakas besi lebih kuat dan lebih murah daripada setara gangsa. Dalam banyak budaya Eurasia, Zaman Besi adalah zaman terakhir sebelum pengembangan skrip bertulis.

Teknologi pendidikan pada zaman peradaban kuno Menurut Paul Saettler, 2004, teknologi pendidikan dapat ditelusuri kembali ke masa ketika imam suku menata sistem pengetahuan dan budaya kuno mencipta piktograf atau penulisan tanda untuk merekod dan mengirimkan maklumat. Dalam setiap tahap peradaban manusia, seseorang dapat menemukan teknik instruksional atau seperangkat prosedur yang dimaksudkan untuk menerapkan budaya tertentu yang juga didukung oleh jumlah penyelidikan dan bukti. Semakin maju budaya, semakin kompleks menjadi teknologi pengajaran yang dirancang untuk mencerminkan cara tertentu tingkah laku individu dan sosial yang bertujuan untuk menjalankan masyarakat yang berpendidikan. Selama berabad-abad, setiap perubahan nilai, tujuan atau objektif pendidikan membawa kepada pelbagai teknologi pengajaran.

Kemajuan terbesar dalam teknologi dan kejuruteraan datang dengan kebangkitan tamadun kuno. Kemajuan ini mendorong dan mendidik masyarakat lain di dunia untuk menggunakan cara hidup dan pemerintahan yang baru.

Tamadun Lembah Indus adalah peradaban Zaman Gangsa awal yang terletak di wilayah barat laut Benua kecil India. Tamadun ini berkembang pesat di sekitar lembah Sungai Indus di wilayah Indus dan Punjab, hingga ke lembah Sungai Ghaggar-Hakra dan Doab Ganges-Yamuna, (sebahagian besarnya berada di bawah Pakistan sekarang dan negara-negara barat zaman moden India dan juga sebahagian dari peradaban yang meluas hingga ke tenggara Afghanistan, dan bahagian paling timur di wilayah بلوچستان, Iran).

Terdapat kontroversi jangka panjang untuk memastikan mengenai bahasa yang dituturkan oleh orang-orang Harappan. Diandaikan bahawa tulisan mereka sekurang-kurangnya sepertinya atau skrip bergambar. Skrip itu nampaknya mempunyai sekitar 400 tanda asas, dengan banyak variasi. Orang menulis skrip mereka dengan arah umumnya dari kanan ke kiri. Sebilangan besar tulisan itu terdapat pada meterai dan meterai yang mungkin digunakan dalam perdagangan dan pekerjaan rasmi & pentadbiran.

Orang mempunyai harapan akan pengetahuan tentang alat ukur panjang, jisim, dan masa. Mereka adalah yang pertama di dunia yang mengembangkan sistem berat dan ukuran yang seragam.

Dalam kajian yang dijalankan oleh P. N. Rao et al. pada tahun 2009, yang diterbitkan dalam Science, para saintis komputer mendapati bahawa corak tulisan Indus lebih dekat dengan kata-kata yang diucapkan, yang menyokong hipotesis yang dicadangkan bahawa ia mengkod untuk bahasa yang belum diketahui.

Menurut Tamadun China, beberapa tawaran tekno utama dari China termasuk kertas, alat pengesan seismologi awal, kertas tandas, mancis, bajak besi, gerudi benih berbilang tiub, jambatan gantung, kereta sorong, payung terjun, gas asli sebagai bahan bakar, kompas magnetik, peta lekapan tinggi, relau letupan, baling-baling, panah, Arang Menunjuk Selatan, dan serbuk senjata. Dengan penemuan kertas, mereka telah memberikan langkah pertama ke arah perkembangan teknologi pendidikan dengan mengembangkan lagi produk kertas buatan tangan yang berbeza sebagai alat bantu visual.

Bahasa Mesir kuno pada satu ketika adalah salah satu bahasa yang paling lama bertahan dan digunakan di dunia. Skrip mereka terdiri daripada gambar benda-benda nyata seperti burung, binatang, alat yang berbeza, dll. Gambar-gambar ini dikenali sebagai hieroglif. Bahasa mereka terdiri dari 500 hieroglif yang dikenali sebagai hieroglif. Pada monumen batu atau makam yang ditemui dan diselamatkan yang terakhir memberikan bukti adanya banyak bentuk hieroglif artistik di Mesir kuno. (rie/beritags.net)