Networking Basics (Asas Rangkaian)

Networking Basics (Asas Rangkaian)

Beritags Network - Networking Basic (Asas Rangkaian). Rangkaian adalah sekumpulan komputer, pencetak, dan peranti lain yang disambungkan bersama dengan kabel. Perkongsian data dan sumber. Maklumat bergerak melalui kabel, yang membolehkan pengguna rangkaian bertukar dokumen & data antara satu sama lain, mencetak ke pencetak yang sama, dan umumnya berkongsi sebarang perkakasan atau perisian yang disambungkan ke rangkaian. Setiap komputer, pencetak, atau peranti periferal lain yang disambungkan ke rangkaian disebut simpul. Rangkaian boleh mempunyai puluhan, ribuan, atau bahkan berjuta-juta nod.

Pengkabelan

Dua jenis pengkabelan rangkaian yang paling popular adalah pasangan berpintal (juga dikenali sebagai 10BaseT) dan coax nipis (juga dikenali sebagai 10Base2). Kabel 10BaseT kelihatan seperti wayar telefon biasa, kecuali ia mempunyai 8 wayar di dalam dan bukannya 4. Coax nipis kelihatan seperti kabel koaksial tembaga yang sering digunakan untuk menyambungkan VCR ke set TV.

Penyesuai rangkaian

Komputer rangkaian disambungkan ke kabel rangkaian dengan kad antara muka rangkaian, (juga disebut "NIC", "nick", atau penyesuai rangkaian). Beberapa NIC dipasang di dalam komputer: PC dibuka dan kad rangkaian dipasang terus ke salah satu slot pengembangan dalaman komputer. 286, 386, dan banyak 486 komputer mempunyai slot 16-bit, jadi NIC 16-bit diperlukan. Komputer yang lebih pantas, seperti 486 dan Pentium berkelajuan tinggi, sering mempunyai slot 32-bit, atau PCI. PC ini memerlukan NIC 32-bit untuk mencapai kelajuan rangkaian terpantas yang mungkin untuk aplikasi kritikal kelajuan seperti video desktop, multimedia, penerbitan, dan pangkalan data. Dan jika komputer akan digunakan dengan jaringan Ethernet Cepat, ia memerlukan penyesuai rangkaian yang juga menyokong kelajuan data 100Mbps.

Hab

Bahagian terakhir dari teka-teki rangkaian dipanggil hub. Hab adalah kotak yang digunakan untuk mengumpulkan sekumpulan PC bersama di lokasi pusat dengan pengkabelan 10BaseT. Sekiranya anda menyatukan sekumpulan komputer kecil, anda mungkin dapat menggunakan hab, beberapa kabel 10BaseT, dan sebilangan kecil penyesuai rangkaian. Rangkaian yang lebih besar sering menggunakan "backbone" coax tipis yang menghubungkan barisan hub 10BaseT bersama-sama. Setiap hub, pada gilirannya, dapat menghubungkan segelintir komputer bersama-sama menggunakan pengkabelan 10BaseT, yang membolehkan anda membina rangkaian puluhan, ratusan, atau ribuan nod.

Seperti kad rangkaian, hub tersedia dalam versi standard (10Mbps) dan Fast Ethernet (100Mbps).

LAN (Rangkaian Kawasan Setempat)

Rangkaian adalah kumpulan komputer bebas yang berkomunikasi antara satu sama lain melalui medium rangkaian bersama. LAN adalah rangkaian yang biasanya terbatas pada kawasan geografi, seperti bangunan tunggal atau kampus perguruan. LAN boleh berukuran kecil, menghubungkan hanya tiga komputer, tetapi sering menghubungkan beratus-ratus komputer yang digunakan oleh ribuan orang. Perkembangan protokol dan media rangkaian standard telah menyebabkan penyebaran LAN di seluruh dunia di seluruh organisasi perniagaan dan pendidikan.

WAN (Rangkaian Kawasan Lebar)

Selalunya rangkaian terletak di pelbagai tempat fizikal. Rangkaian kawasan luas menggabungkan beberapa LAN yang terpisah secara geografi. Ini dapat dicapai dengan menyambungkan LAN yang berbeza menggunakan perkhidmatan seperti saluran telefon yang disewa khas, talian telefon dial-up (baik yang segerak dan tidak segerak), pautan satelit, dan perkhidmatan pembawa paket data. Rangkaian kawasan luas semudah modem dan pelayan akses jarak jauh untuk dihubungi oleh pekerja, atau boleh menjadi kompleks seperti ratusan pejabat cawangan yang dihubungkan secara global menggunakan protokol dan penapis penghalaan khas untuk meminimumkan perbelanjaan penghantaran data yang dikirimkan dalam jarak yang jauh .

Internet

Internet adalah sistem rangkaian terpaut yang berada di seluruh dunia dan mempermudah perkhidmatan komunikasi data seperti log masuk jauh, pemindahan fail, surat elektronik, World Wide Web dan kumpulan berita.

Dengan permintaan meteorik untuk peningkatan sambungan, Internet telah menjadi jalan raya komunikasi bagi berjuta-juta pengguna. Internet pada mulanya hanya terhad kepada institusi ketenteraan dan akademik, tetapi sekarang ia merupakan saluran lengkap untuk segala bentuk maklumat dan perdagangan. Laman web internet kini menyediakan sumber peribadi, pendidikan, politik dan ekonomi ke setiap pelosok planet ini.

Intranet

Dengan kemajuan yang dibuat dalam perisian berasaskan penyemak imbas untuk Internet, banyak organisasi swasta menerapkan intranet. Intranet adalah rangkaian peribadi yang menggunakan alat jenis Internet, tetapi hanya tersedia dalam organisasi tersebut. Untuk organisasi besar, intranet menyediakan mod akses mudah ke maklumat korporat untuk pekerja.

Ethernet

Ethernet adalah teknologi LAN lapisan fizikal yang paling popular digunakan sekarang. Jenis LAN lain termasuk Token Ring, Fast Ethernet, Fiber Distused Data Interface (FDDI), Asynchronous Transfer Mode (ATM) dan LocalTalk. Ethernet sangat popular kerana dapat mencapai keseimbangan antara kelajuan, kos dan kemudahan pemasangan. Keuntungan ini, digabungkan dengan penerimaan yang luas di pasaran komputer dan kemampuan untuk menyokong hampir semua protokol rangkaian yang popular, menjadikan Ethernet sebagai teknologi rangkaian yang ideal untuk kebanyakan pengguna komputer hari ini. Institut Jurutera Elektrik dan Elektronik (IEEE) mentakrifkan standard Ethernet sebagai IEEE Standard 802.3. Piawaian ini menetapkan peraturan untuk mengkonfigurasi rangkaian Ethernet serta menentukan bagaimana elemen dalam rangkaian Ethernet berinteraksi antara satu sama lain. Dengan mematuhi standard IEEE, peralatan rangkaian dan protokol rangkaian dapat berkomunikasi dengan cekap.

Protokol

Protokol rangkaian adalah standard yang membolehkan komputer berkomunikasi. Protokol menentukan bagaimana komputer mengenali satu sama lain di rangkaian, bentuk yang harus diambil oleh data dalam perjalanan, dan bagaimana informasi ini diproses setelah mencapai tujuan akhir. Protokol juga menentukan prosedur untuk menangani transmisi yang hilang atau rosak atau "paket." TCP / IP (untuk UNIX, Windows NT, Windows 95 dan platform lain), IPX (untuk Novell NetWare), DECnet (untuk rangkaian komputer Digital Equipment Corp.), AppleTalk (untuk komputer Macintosh), dan NetBIOS / NetBEUI (untuk LAN Manager dan rangkaian Windows NT) adalah jenis protokol rangkaian utama yang digunakan sekarang.

Walaupun setiap protokol rangkaian berbeza, mereka semua berkongsi pengkabelan fizikal yang sama. Kaedah umum untuk mengakses rangkaian fizikal ini membolehkan beberapa protokol wujud secara aman melalui media rangkaian, dan membolehkan pembangun rangkaian menggunakan perkakasan biasa untuk pelbagai protokol. Konsep ini dikenali sebagai "protokol kebebasan", yang bermaksud bahawa peranti yang serasi pada lapisan pautan fizikal dan data membolehkan pengguna menjalankan banyak protokol melalui media yang sama.

Topologi

Topologi rangkaian adalah susunan geometri nod dan pautan kabel dalam LAN, dan digunakan dalam dua konfigurasi umum: bas dan bintang. Kedua-dua topologi ini menentukan bagaimana nod saling terhubung antara satu sama lain. Node adalah peranti aktif yang disambungkan ke rangkaian, seperti komputer atau pencetak. Node juga boleh menjadi peralatan rangkaian seperti hub, suis atau penghala. Topologi bas terdiri daripada nod yang dihubungkan bersama dalam satu siri dengan setiap nod disambungkan ke kabel atau bas panjang. Banyak nod boleh memasuki bas dan memulakan komunikasi dengan semua nod lain pada segmen kabel tersebut. Kerosakan di mana sahaja kabel biasanya akan menyebabkan keseluruhan segmen tidak dapat digunakan sehingga kerosakan diperbaiki. Contoh topologi bas termasuk 10BASE2 dan 10BASE5.

10BASE-T Ethernet dan Fast Ethernet menggunakan topologi bintang, di mana akses dikendalikan oleh komputer pusat. Umumnya komputer terletak di satu hujung segmen, dan hujung yang lain ditamatkan di lokasi pusat dengan hub. Oleh kerana UTP sering dijalankan bersama dengan pengkabelan telefon, lokasi pusat ini boleh menjadi almari telefon atau kawasan lain di mana lebih mudah untuk menghubungkan segmen UTP ke tulang belakang. Kelebihan utama rangkaian jenis ini adalah kebolehpercayaan, kerana jika salah satu segmen 'point-to-point' ini mengalami kerosakan, ia hanya akan mempengaruhi dua nod pada pautan tersebut. Pengguna komputer lain di rangkaian terus beroperasi seolah-olah segmen itu tidak ada.

Rangkaian Peer-to-Peer

Rangkaian peer-to-peer membolehkan dua atau lebih PC mengumpulkan sumber mereka bersama. Sumber individu seperti pemacu cakera, pemacu CD-ROM, dan juga pencetak diubah menjadi sumber bersama yang boleh diakses dari setiap PC.

Tidak seperti rangkaian pelayan pelanggan, di mana maklumat rangkaian disimpan di PC pelayan fail terpusat dan tersedia untuk puluhan, ratusan, atau ribuan PC pelanggan, maklumat yang tersimpan di rangkaian peer-to-peer secara uniknya terdesentralisasi. Kerana PC peer-to-peer mempunyai pemacu cakera keras mereka sendiri yang dapat diakses oleh semua komputer, setiap PC bertindak sebagai klien (pemohon maklumat) dan pelayan (penyedia maklumat). Rangkaian peer-to-peer dapat dibina dengan kabel 10BaseT dan hub atau dengan tulang punggung tipis. 10BaseT terbaik untuk kumpulan kerja kecil dari 16 atau lebih sedikit pengguna yang tidak menjangkau jarak jauh, atau untuk kumpulan kerja yang mempunyai satu atau lebih komputer mudah alih yang mungkin terputus dari rangkaian dari semasa ke semasa.

Setelah perkakasan rangkaian dipasang, paket perisian rangkaian peer-to-peer mesti dipasang ke semua PC. Pakej sedemikian membolehkan maklumat dipindahkan berulang-alik antara PC, cakera keras, dan peranti lain apabila pengguna memintanya. Perisian NOS peer-to-peer yang popular termasuk

Sebilangan besar NOS membolehkan setiap pengguna peer-to-peer menentukan sumber mana yang akan tersedia untuk digunakan oleh pengguna lain. Pemacu, direktori atau fail hard & floppy tertentu, pencetak, dan sumber lain boleh dilampirkan atau terlepas dari rangkaian melalui perisian. Apabila cakera satu pengguna telah dikonfigurasi sehingga "dapat dibaca", biasanya disk akan muncul sebagai pemacu baru kepada pengguna lain. Dengan kata lain, jika pengguna A mempunyai pemacu A dan C di komputernya, dan pengguna B mengkonfigurasi keseluruhan pemacu Cnya sebagai boleh dibaca, pengguna A tiba-tiba akan mempunyai pemacu A, C, dan D (pemacu D pengguna A sebenarnya pengguna B Pemacu C). Direktori berfungsi dengan cara yang serupa. Sekiranya pengguna A mempunyai pemacu A & C, dan pengguna B mengkonfigurasi direktori "C: WINDOWS" dan "C: DOS" sebagai boleh dibaca, pengguna A tiba-tiba mungkin mempunyai A, C, D, dan E

drive (pengguna A's D adalah pengguna B's C: WINDOWS, dan E adalah pengguna B's C: DOS). Adakah anda mendapat semua itu?

Oleh kerana pemacu dapat dikongsi dengan mudah antara PC peer-to-peer, aplikasi hanya perlu dipasang pada satu komputer - bukan dua atau tiga. Sekiranya pengguna mempunyai satu salinan Microsoft Word, misalnya, ia dapat dipasang di komputer pengguna A - dan masih digunakan oleh pengguna B.

Kelebihan peer-to-peer berbanding NOS pelayan pelanggan termasuk:

· Tidak memerlukan pentadbir rangkaian

· Rangkaian cepat / murah untuk disiapkan & dikekalkan

· Setiap PC dapat membuat salinan sandaran datanya ke PC lain untuk keamanan. Sejauh ini jenis rangkaian yang paling mudah dibina, peer-to-peer sangat sesuai untuk kegunaan rumah dan pejabat.

Rangkaian Pelayan Pelanggan

Dalam persekitaran pelayan pelanggan seperti Windows NT atau Novell NetWare, fail disimpan pada PC pelayan fail berkelajuan tinggi terpusat yang tersedia untuk PC pelanggan. Kelajuan akses rangkaian biasanya lebih cepat daripada yang terdapat pada rangkaian peer-to-peer, yang wajar memandangkan sejumlah besar klien yang dapat disokong oleh seni bina ini. Hampir semua perkhidmatan rangkaian seperti percetakan dan surat elektronik disalurkan melalui pelayan fail, yang membolehkan tugas rangkaian dilacak. Segmen rangkaian yang tidak cekap dapat dikerjakan ulang agar lebih cepat, dan kegiatan pengguna dapat dipantau dengan teliti. Data dan aplikasi awam disimpan di pelayan fail, di mana mereka dijalankan dari lokasi PC klien, yang menjadikan peningkatan perisian sebagai tugas yang mudah - pentadbir rangkaian hanya dapat meningkatkan aplikasi yang tersimpan di pelayan fail, dan bukannya harus meningkatkan setiap PC pelanggan.

Dalam rajah pelayan pelanggan di bawah, PC klien ditunjukkan terpisah dan tunduk pada pelayan fail. Aplikasi dan fail utama pelanggan disimpan di lokasi yang sama. Pelayan fail sering disiapkan sehingga setiap pengguna di jaringan memiliki akses ke direktori "sendiri", bersama dengan berbagai direktori "umum" tempat aplikasi disimpan. Sekiranya kedua-dua pelanggan di bawah ini ingin berkomunikasi antara satu sama lain, mereka mesti melalui pelayan fail untuk melakukannya. Mesej dari satu pelanggan ke pelanggan pertama dikirim ke pelayan fail, di mana ia kemudian diarahkan ke tujuannya. Dengan puluhan atau ratusan PC pelanggan, pelayan fail adalah satu-satunya cara untuk menguruskan operasi yang sering kompleks dan serentak yang diperlukan oleh rangkaian besar.

Rangkaian Komputer adalah bahagian yang sangat penting dan penting dalam Teknologi Maklumat. Berjuta-juta komputer dihubungkan bersama untuk membentuk Internet. Rangkaian memainkan peranan penting dalam setiap jenis organisasi dari kecil hingga sederhana, di Bank, Syarikat Multinata, Bursa Saham, Pelabuhan Udara, Rumah Sakit, Pejabat Polis, Pejabat Pos, Kolej, Universiti, dan bahkan di rumah, dalam rangkaian pendek memainkan peranan penting di mana sahaja komputer digunakan. Artikel ini akan menarik bagi pelajar, profesional rangkaian dan untuk orang yang berminat dalam rangkaian komputer.